Otevírací doba Areál zámku: Volně přístupný | Muzeum nové generace, kavárna & obchod: Úterý–Neděle 9.00–17.00 | Kontakt tic@zamekzdar.cz | +420 602 565 309 (pracovní dny), +420 564 565 231 (víkendy a svátky)

Stabilitas loci – co je stabilita?

Studenti poskládají mozaiku pravidel, mezinárodních vztahů i hospodářských a duchovních funkcí bývalého cisterciáckého kláštera ve Žďáru nad Sázavou. Zamyslí se nad tím, jaké normy, způsoby řízení, ekonomické modely nebo nosné myšlenky fungují i v dnešní době.

Stabilitas loci je jedno z pravidel cisterciáckého řádu. Řeholníci a řeholnice skládali sliby chudoby, čistoty a poslušnosti, zavázali se k modlitbě a práci. Zamyslíme nad tím, co lidé ve 13. století vedlo ke vstupu do církevního řádu.

Prozkoumáme klášter jako důležité duchovní, hospodářské i společenské centrum doby. Ve čtyřech skupinách skrze badatelskou práci ověříme důležité informace v Muzeu nové generace. Vedle toho si navrhneme vlastní organizaci nebo komunitu. Záleží na studentech, jaká připraví pravidla, způsoby řízení nebo nosnou myšlenku pro soužití lidí v jednom společenském uspořádání. Svoje nápady porovnáme s historickými poznatky z muzea. Závěry si navzájem odprezentujeme na několika místech v areálu zámku (v bývalém klášteře).

Tento program je ideálním představení místa!

Se studenty navštívíte moderní Muzeum nové generace ale i důležitá místa kláštera jako je opatství, studniční kaple a hospodářské budovy (návštěva míst se odvíjí dle časových možností školy a aktuální rekonstrukce areálu).

Vzdělávací oblasti a obory RVP

Klíčové kompetence

Kompetence k učení: 

  • kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává;

Kompetence k řešení problémů:

  • kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je, pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy, formuluje a obhajuje podložené závěry;
  • zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků;

Kompetence komunikativní:

  • prezentuje vhodným způsobem svoji práci i sám sebe před známým i neznámým publikem;

Kompetence sociální a personální:

  • aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů;
  • rozhoduje se na základě vlastního úsudku, odolává společenským i mediálním tlakům;

Kompetence občanské:

  • o chodu společnosti a civilizace uvažuje z hlediska udržitelnosti života, rozhoduje se a jedná tak, aby neohrožoval a nepoškozoval přírodu a životní prostředí ani kulturu;
  • respektuje různorodost hodnot, názorů, postojů a schopností ostatních lidí;
  • rozšiřuje své poznání a chápání kulturních a duchovních hodnot, spoluvytváří je a chrání;
  • promýšlí souvislosti mezi svými právy, povinnostmi a zodpovědností; k plnění svých povinností přistupuje zodpovědně a tvořivě, hájí svá práva i práva jiných, vystupuje proti jejich potlačování a spoluvytváří podmínky pro jejich naplňování.
Vzdělávací oblasti – učivo

Člověk a společnost, Dějepis:
středověk:

  • křesťanství jako nové kulturní a společenské pojítko, vnitřní nejednota křesťanství, papežství a císařství, křížové výpravy, kacířství, husitství
  • venkov a zemědělství, kolonizace; rozvoj řemesel a obchodu, urbanizace

Člověk a společnost, Občanský a společenskovědní základ:

  • společenská podstata člověka – význam začlenění jedince do sociálních vazeb, proces socializace; mezilidská komunikace, problémy v mezilidských vztazích
  • sociální struktura společnosti – sociální útvary, společenské instituce; sociální nerovnost, sociální mobilita; jedinec ve skupině (vztahy, role, normy chování)
  • právo a spravedlnost – smysl a účel práva, morálka a právo
Prostory
  • Muzeum nové generace
  • Inventorium (edukační sál)
  • Důležitá místa kláštera jako je opatství, studniční kaple a hospodářské budovy (dle časové dotace)

  • studenti SŠ
  • 120-180 minut
  • 150 Kč / žák, 1 pedagog na 10 žáků zdarma
Celodenní výlet u nás

Můžete jen tak posedět v zámecké kavárně, zakoupit suvenýry v obchůdku, nebo si odpočinout v pěkném prostředí některého ze čtyř nádvoří zámku. Rádi pro vás připravíme posezení u ohně, zapůjčíme Vám koš s pomůckami pro venkovní hry, nebo zajistíme oběd

Doporučujeme také procházku ke kostelu sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře, naučnou stezku v délce 2,6 km kolem Konventského rybníka nebo rekreační areál Pilák.

Přečtěte si rozhovor s učitelem: Tam, kde se odehrávala historie

Edukační program Stabilitas loci - Zámek Žďár nad Sázavou