Otevírací doba Areál zámku: Volně přístupný | Muzeum nové generace, kavárna & obchod: Úterý–Neděle 9.00–17.00 | Kontakt tic@zamekzdar.cz | +420 602 565 309 (pracovní dny), +420 564 565 231 (víkendy a svátky)

10. festival KoresponDance oživil město Žďár nad Sázavou

Téměř pět desítek představení přilákaly během čtyř dnů návštěvníky z Prahy, Brna, Plzně nebo ze zemí jako Anglie, Maďarska či Slovenska. Tanec a cirkusové umění pronikly do nejrůznějších zákoutí zdejšího zámku, představení se odehrála i v ulicích, veřejných prostorech a na nečekaných místech. Bohatý program oslovil všechny věkové kategorie, od nejmenších po seniory, festival si nenechali ujít ani profesionálové z oboru. Ačkoliv počasí si s venkovní produkcí tu a tam zahrávalo, přesto, až na drobné výjimky, neolivnilo plánovaný program.

První část festivalu KoresponDance se uskutečnila již dříve v Praze, kde ruku v ruce s filozofií site-specific obsadila 28. června tovární prostor PRAKAB Pražské kabelovny. Jeho hlavní část jako tradičně zamířila o několik dnů později do Žďáru nad Sázavou. Přehlídku každoročně pořádá Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA.

„Jako tým organizátorů jsme dostali neuvěřitelně pozitivní reakce, ať už ze strany publika či od uměleckých týmů. Podle všeho pro ně byla tato edice festivalu unikátní nejen díky velmi bohatému programu na různě silných místech, ale také díky setkání s jinými lidmi a příjemné atmosféře. Pro nás jako tým je to dobrý signál, který nám ukazuje, že máme pokračovat,“ pochvaluje si ředitelka festivalu Marie Kinsky a dodává: „Stejné reakce jsme zaznamenali od našich podporovatelů, kteří zároveň byli potěšeni dopady festivalu na žďárskou společnost. Pochopili, že festival přináší nejen radost, ale také sebevědomí, znalosti či setkání různých kultur. Otevřeně a veřejně řekli, že festival je pro region klíčový.“

„Velkorysost umělců, nasazení týmu a zvědavost publika utvořily pestrý festival s mnoha různými chutěmi fyzických výkonů. Pro všechny znamenal poutavou show a pro mnohé i novou zkušenost. Vrátíme se s vysokým očekáváním také v příštím roce,“ přidává se manažer hlavní programu Casper de Vries.

Letošní festival kladně hodnotí rovněž recenzentka webu Opera Plus Lucie Kocourková, jež festival dlouhodobě sleduje: „Desátý ročník byl velmi vydařený a inspirativní. Zásluhou festivalu ožívají především zámecké prostory a okolí živým uměním v míře, která je v našich poměrech stále ještě unikátní, a dramaturgie pracuje s pečlivě vyváženou dávkou zábavy, osvěty a participace. Ta je jednou z nejzásadnějších a také nejcennějších vrstev: ať už jsme mohli sledovat letošní zahájení v Praze nebo performance zde v závodě Tokoz, festival sbližuje zdánlivě neslučitelná společenství, nemluvě již o citlivé práci se zdejší mládeží i seniory, která každý rok přináší výsledky v podobě nových projektů.“


Pestrý program i světoví umělci

10. ročník KoresponDance nabídl pestrou paletu představení, filmových projekcí, besed i řadu masterclassů a workshopů, jež vedli hostující umělci pro tanečníky i širokou veřejnost. Představení probíhala paralelně, tak aby umožnila vstup všem divákům i na ta s omezenou kapacitou. Dramaturgie letos vsadila na dvojici témat – Továrna v pohybu a Voda, která v různých podobách reflektovala uváděná představení.

Pro svůj program získal festival účast významných osobností, jako byly choreograf a tanečník Josef Nadj, který přivezl projekt OMMA s osmi muži z různých koutů Afriky, a ten se stal jedním z nosných představení festivalu. Dalším horkým želízkem v ohni byl australský performer James Batchelor s představením Metasystémy, do něhož s uměleckým citem zapojil zaměstnankyně tamní továrny TOKOZ a které si někteří diváci nenechali ujít ani napotřetí. Izraelská choreografka a performerka Galit Liss vtáhla do tance ženy – seniorky z Vysočiny, jež dokázaly, že s tancem se dá začít v každém věku. Představení u části publika vyvolalo hluboké a dojemné zážitky a hlavní hrdinky sklidily spontánní poděkování ještě po jeho skončení.

České performerky PocketArt ve své scénografii zprostředkovaly úvahu nad naším vztahem k přírodě a životnímu prostředí. Uskupení Bollwerk s unikátní site-specific trilogií rozpohybovalo a rozčeřilo neobvyklá místa jako úpatí Zelené hory, továrnu TOKOZ a Pilskou vodní nádrž. Imaginativní podívanou s polystyrenovými objekty zprostředkoval italský umělec Andrea Salustri, akrobaté a žongléři Hippana.Maleta připravili neobvyklé představení, v němž vyprávěli o svých životech v běhu a díky němuž sršelo publikum humorem. Finská tanečnice a choreografka Maria Nurmela zas předvedla svůj abstraktní a intimní tanec v působivém prostoru zámeckého sklepení a díky festivalu získala i diváky, kteří by za běžných okolností abstraktní performanci nenavštívili. Zapůsobila na ně nejen díky své choreografické práci, ale i díky dialogu s gotickými sklepy.

Mezi účinkujícími nechyběli ani francouzští Cirque Inextrémiste, performerka Markéta Stránská a tanečník a choreograf Jean Gaudin či stepařka Marie Nije. Na své si přišla rovněž početnější uskupení jako Streets of Žďár, kteří se představili v tanečně-hudebním spektáklu, nebo česko-italští BeInternational, kteří zatančili ve městě i na zámku.

První festivalový večer odstartoval ve znamení hudby s benefičním koncertem harfistky Ekateriny Levental ve prospěch ukrajinských uprchlíků, jež kouzelně experimentovala s akustikou barokní konírny. Živé umění bylo doplněno filmovými projekcemi z vlastní produkce či díky spolupráci s Festivalem tanečních filmů. Prostor byl dán i dětskému umění; nejmenší uvedli dvojici představení pro své vrstevníky i dospělé.

Více informací na www.korespondance.cz.

f @korespondance         ig @Festival Korespondance      ytb Festival Korespondance

 

O FESTIVALU KORESPONDANCE

KoresponDance je mezinárodní festival současného tance, pohybového divadla a nového cirkusu a největší site-specific festival současného tance v České republice. Každý rok na začátku července otevře KoresponDance dveře zámku Žďár nad Sázavou desítkám umělců a tisícovkám návštěvníků a všem zprostředkuje fantastický zážitek se současným uměním té nejvyšší světové úrovně. Těšit se můžete již na desátý ročník, který opět přivítá nepočítaně umělců z několika kontinentů.

Od roku 2009 je festival na české scéně, od roku 2013 ve Žďáru nad Sázavou.
KoresponDance je vůbec prvním outdoorovým festivalem tance v České republice. Formovat se začal v roce 2009 v rámci projektu KoresponDance Europe, který dal příležitost k uměleckému rozvoji více než stovce choreografů z několika zemí. Od roku 2013 je na scéně festival tak, jak ho známe dnes, tedy největší site-specific festival současného tance u nás, zároveň jediný festival současného tance v regionu Vysočina a především festival, který dlouhodobě a naprosto jedinečně pracuje s publikem.

Řada představení je připravována speciálně pro festival a odehrávají se tak ve světové premiéře.
KoresponDance přináší unikátní spojení genia loci barokního zámku se současným uměním, díky koncentraci celého programu do jednoho areálu vytváří opravdovou festivalovou atmosféru, a nejen zastřešuje sérii představení, zcela stírá dělící linii mezi umělci a publikem, kteří se všichni setkávají na centrálním prvním nádvoří, a v neposlední řadě uvádí neopakovatelná site-specific díla, která pozvané skupiny na zámku připravují i tři týdny před zahájením festivalu.

Na festivalu se již během jeho prvních sedmi ročníků objevili umělci z pěti kontinentů a osmnácti zemí.
KoresponDance je výjimečný i programem, který každoročně pečlivě skládá jeho zakladatelka Marie Kinsky se svými spolupracovníky. Žďár nad Sázavou už přivítal hvězdy, jako jsou Dominique Boivin, Paco Decina, Béatrice Massin, Jordi Galí, Joseph Nadj, skupiny Barely Methodical Troupe či Foco alAire producciones a zapsal se do paměti představeními Něžný bagr, Contigo, La Cosa a mnoha dalšími.

Zažijte tanec, zažijte zámek.
Festivalový program zve i na prohlídky expozic a interaktivního multimediálního Muzea nové generace, zároveň často otevírá běžně nepřístupné prostory jako sklep či uzavřená křídla.

Křivka návštěvnosti festivalu je neustále na vzestupu.
V roce 2019 vzrostla o více než 25 %, o rok později byly kapacity vyprodané a nedostačovaly. Právě v roce 2020, i navzdory koronavirové krizi, potvrdil festival svou životaschopnost, když dokázal garantovat konání a přijít s konceptem, který disponoval variantou pro jakýkoliv epidemiologický stav.

Organizátorem festivalu je nezisková organizace Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA.

KoresponDance Downhill
KoresponDance Downriver
KoresponDance Galit Liss
KoresponDance Hippana Maleta
KoresponDance James BatchelorJames Batchelor
KoresponDance Joseph Nadj - Omma
KoresponDance Maria Nurmela
KoresponDance PocketArt
KoresponDance Stephanie N´Duhirahe - workshop
KoresponDance Streets of Žďár
KoresponDance Tvořivý tábor
KoresponDance - Timeless Dance workshop