Témata edukačních programů
Na zámku ve Žďáru nad Sázavou, bývalém cisterciáckém klášteře, jsme pro zájmové organizace, školy a školky připravili edukační programy tak, aby děti a žáci co nejlépe zažili atmosféru areálu, jeho historii, architekturu, muzejní exponáty nebo širší hospodářské a politické souvislosti místa.
Témata programů vychází ze specifik místa a autenticity zámeckého areálu i jeho blízkého okolí. Primárně zde můžeme sledovat 800 let dlouhou historickou linku od středověku až po současnost. Samotný klášter a nadnárodní síť cisterciáckého řádu vypráví o raně křesťanské Evropě. Úpadek místa za husitských válek a utrpení morových ran střídá reprezentativní barokní architektura, která odkazuje na období rekatolizace. V místě se otiskují i další události jako josefínské reformy, prvorepubliková pozemková reforma, činnost české šlechty za protektorátu, nebo budovatelský socialismus.
Místní areál nejsou jen historické budovy samy o sobě, musíme ho vnímat v širším kontextu krajiny, hospodaření a samosprávy. Cisterciácký řád, pozvaný místními šlechtici, byl jednou z prvních institucí, která kolonizovala řídce osídlené území na zemské hranici. Klášter spravoval místní hospodářské statky, zakládal rybníky, podílel se na rozvoji technologií v místních hamrech. Učebnicí nám mohou být např. osudy místních lesů. Již od 13. století zde docházelo ke žďáření a masivnímu využívání dřeva pro železné hutě a sklářství. Tlak na lesy byl v dalších staletích čím dál intenzivnější. V 18. století se již lesy nedokázaly samy obnovovat. Proto Marie Terezie vydala lesní řád. Na konci 19. století již většinu porostu v okolí činí smrk 81 %. Následně místní lesy postilhy nejrůznější kalamity, nejen ta nedávná kůrovcová, ale také v roce 1916 a 1930. Dnešní majitel Kinský a. s. usiluje o druhovou a věkovou rozmanitost lesa, podporuje přirozenou obnovu lesů nebo řízenou výsadbu – při těžbě úmyslně nevznikají holiny resp. paseky. Ve správě Kinských se také nachází výjimečně zachovalý komplex pralesovitého lesa Žákova hora, který byl již v roce 1933 vyhlášen národní přírodní rezervací. Dále pak rašeliniště Radostín /1987, kde můžeme vidět boreální les nebo Velké Dářko /1933.
Další témata, které areál přináší do výuky, je umění, architektura a geometrie. Ke Žďáru neodmyslitelně patří unikátní stavba kostela svatého Jana Nepomuckého dnes zapsaná na seznamu UNESCO. Specifická architektura Jana Blažeje Santiniho v barokně gotickém stylu nám představuje fascinující svět světel, symboliky a symetrie. Vedle zmiňovaného poutního kostela v areálu najdeme od tohto architekta opatskou prelaturu, samonosné schodiště, konírny a další stavby v okolí.
Všechny programy pro mateřské, základní i střední školy sledují cíle stanovené v RVP MŠMT ČR.
Naším cílem je vytvářet svobodné prostředí podporující kritické myšlení, jež vede k vlastnímu úsudku, k radosti z otázek a k rozvoji kreativity.
Zaměřujeme se na:
- badatelskou výuku;
- místně zakotvené učení a budování vztahu žáků k místu;
- rozvoj kreativity;
- aktivní participaci žáků, podporu podnikavosti, uvědomění vlastní odpovědnosti a týmovou spolupráci;
- mezioborovost a projektovou výuku v oblastech historie, dějin umění, geometrie, architektury, přírodovědy, environmentální výuky a výchovy k občanství.