Rozhovor s učitelem: Tam, kde se odehrávala historie
Studenti z Gymnázia Brno Křenová navštěvují pravidelně program Stabilitas loci – co je stabilita? S učitelem českého jazyka a dějepisu Milanem Pitákem, jsme si povídali o tom, proč se rozhodl se svým týmem pedagogů zařadit exkurzi na Zámku ve Žďáru nad Sázavou do svého školního vzdělávacího programu.
Můžete krátce popsat naši spolupráci a uvést čtenáře do kontextu vaší koncepce výuky v prvním ročníku gymnázia?
Snaha posunout tematický plán k výuce moderních dějin nás vedla k revizi způsobu výuky zejména starších dějin s důrazem na výběr klíčových pojmů/událostí, které formují i současný svět, jednak propojením faktografických znalostí (učebnicová teorie) s realitou, jednak činnostní (badatelská) výuka, ideálně v terénu. I proto naše snaha vyústila v uzavření prvního ročníku terénní exkurzí, kdy jsme využili komplex Zámku Žďár s Muzeem nové generace a kostela na Zelené hoře.
Navštěvujete za účelem výuky historie i jiné paměťové organizace? Můžete popsat důvody, proč vám takové výjezdy dávají smysl?
K návštěvě zámku, muzea a dalších míst nás obecně vede snaha propojit faktografické znalosti (učebnicovou teorii) s realitou. Věříme, že využití moderních technologií a interaktivní expozice dokážou lépe promlouvat ke generacím 21. století, stejně tak zážitková výuka může studentům zprostředkovat pověstný genius loci!
Pravidelně proto v prvním ročníku jezdíme do Archeoparku Pavlov, Archeoparku Brána do Římské říše, ve druhém ročníku plánujeme třídenní exkurzi Vídeň – Bratislava – Budapešť (po stopách monarchie), ve třetím ročníku navštěvujeme bývalý koncentrační tábor Auschwitz-Birkenau.
Programy se snažíme stále vylepšovat, oceníme proto vaše připomínky. Jak byste program zhodnotil?
Přestože si výlet vybere daň v podobě celodenní návštěvy areálu ve Žďáru nad Sázavou, při reflexi exkurze, kterou si vedeme nejen mezi kolegy, ale především mezi studenty, převažují veskrze pozitiva. Zaznívají vyjádření jako: komunikace studentů s odborníky z praxe, zařazení moderních výukových metod v mimoškolním prostředí, vzájemné učení se, analýza a interpretace pramenů (text, audio, obraz) a v neposlední řadě zhmotnění fotografií a učebnicových textů a teorie, neboť celý den probíhá v prostorách, kde se samotná historie odehrávala.
Z reflexí od studentů:
„Vytváření projektů mě bavilo a prohlídka kláštera byla zajímavá. Bylo fajn, že jsme dostali sluchátka s průvodcem a mohli si muzeum projít sami.“
„Líbilo se mi, že každá skupinka měla na starost jen nějakou část informací a „prohlídku“ jsme si dělali navzájem. Nicméně si myslím, že by bylo lepší, kdyby bylo více času stráveného na začátku tvorbou plakátů věnováno většímu prostoru prohlídky.“
„Mrzelo mě, že jsme neměli dostatek prostoru pro projití celého muzea, protože jsme až zbytečně dlouhou vytvářeli projekty. Na druhou stranu se mi líbilo, že se nám snažili přiblížit fungování kláštera na současných příkladech (projektová práce), nejsem si ale úplně jistá, jestli to vyšlo.“
„Bylo dobré, že jsme si klášter představovali navzájem. Muzeum bylo moc hezké a bylo skvěle udělané, ale mrzelo mě, že jsme si ho nestihli projít celé.“
Areál zámku ve Žďáru navštěvujete pravidelně, můžeme se na vaše studenty těšit i v dalších letech?
Během naší poslední návštěvy nám bylo nabídnuto možnost úpravy programu pro potřeby naší školy, aby ještě o něco lépe korespondoval s poptávkou, jež vychází ze zpětné vazby studentů. To mi připadá skvělé, že se můžeme společně na změnách domluvit. Na spolupráci s muzeem bychom rádi pravidelně navázali také v dalších letech.