Otevírací doba Areál zámku: Volně přístupný | Muzeum nové generace, kavárna & obchod: Úterý–Neděle 9.00–17.00 | První čtvrtky v měsíci otevřena kavárna do 20.00, 18.00 Besedy s umělci, na které vás srdečně zveme | Kontakt tic@zamekzdar.cz | +420 602 565 309 (pracovní dny), +420 564 565 231 (víkendy a svátky)

Také občas bloudíte při své tvorbě, nevíte, kde začít, hledáte správnou cestu a téma? Stejně to mají i profesionální umělci! Přijďte se od nich inspirovat a nahlédnout do procesu umělecké tvorby.
Jaká témata a otázky zajímají umělce? Kde berou inspiraci? Jak se rodí myšlenky na nové představení? Přijďte nahlédnout na ukázky z pěti uměleckých rezidencí.

Začátek je v zámecké kavárně.

Akce probíhá za finanční podpory Velvyslanectví Státu Izraele, Města Ždár nad Sázavou a časopisu VLNA.

Na další ukázky českých a mezinárodních týmů choreografů, tanečníků, performerů, novocirkusáků a dalších se můžete těšit v září a listopadu 2022.

 

Umělecké rezidence na zámku - Mezinárodní kreativní centrum

Liza Gennart

Neuronová síť, která píše poezii, ve slovenštině. Přebásní nás roboti?

Přijďte se podívat, jak vzniká novodobá slovenská poezie, jejímž tvůrcem je neuronová síť, která dostala jméno Liza Gennart. Jde o poezii, která je lehce zapamatovatelná, překvapivě nápaditá a zajímavá. Žijeme v době, kdy během recepce básnického textu si čtenář už nemůže být absolutně jistý, zda právě vnímá a interpretuje lidskou výpověď nebo strojově zhotovený text. A tak vzniká otázka: „Přebásní nás roboti?“. Tento experimentálně poetický projekt vytvořili programátor Ľubomír Panák a poetka Zuzana Husárová a představí vám jej v rámci Work in progress na Zámku ve Žďáře nad Sázavou.

Umělecké rezidence - Liza Gennart

Denisa Štefanigová

Umělci, malíři, milovníci umění pozor! Do Žďáru nad Sázavou míří absolventka oboru Malba Denisa Štefanigová. Chci malovat. Chci se soustředit a pozorovat pohyb lidského těla a představovat si jej jako barvy, živé barvy, které pak já jako malíř a pozorovatel převedu na plátno. Půjčím si lidskou choreografii, někdy i tu nepřipravenou, ale ležérní, kdy lidé jen tak odpočívají k vytvoření vztahové říše mezi barvami na plátně. Tahy štětcem představují lidské osudy, které se denně potácí se vztahovými krizemi, nevěrou, žárlivostí, nedostatkem touhy…. Malba a technika kladení barvy štětcem na plátno je velmi fluidní, sensuální až erotická, tak jako pohyb těla.“

Souhlasíte? Pochybujete? Přijďte se přesvědčit na Zámek Žďár nad Sázavou, kdy se Denisa představí v rámci Work in progress.

Vstup do zámku - turistické informační centrum

Empty Skies

Zmizí nám z dohledu ptáci, které milujeme?

Tuto otázku si pokládá izraelská choreografka, režisérka a kurátorka Maayan Liebman-Sharon. Izrael zažívá monumentální úbytek různých druhů ptáků. Tito ptáci, kteří byli nedílnou součástí našeho dětství a přírody, která nás obklopovala, mizí. Je ještě možné tento proces změnit, nebo se musíme spokojit s invazivními ptáky? Celovečerní duet izraelských tanečníků s podkresem originální hudby Harel Kay se vám představí v rámci Work in progress na Zámku ve Žďáře nad Sázavou.

Nebe nad zámkem

Carolina Arandia

Projekt Wands– Řád.
Do jaké míry je řád v lidských rukou nebo odpovídá posvátné matematice či geometrii? Je to jen iluze? A když se iluze rozplyne, co zůstane? Wands je choreografický výzkumný projekt, jehož cílem je reflektovat téma sounáležitosti vytvořením vzorce, který kombinuje chaos a řád, lidské pouto, tradici, náhodu a magii.

 

Spolek Alotrie

choreografie „EREBOS“ 
– Kniha portugalského autora Josého Saramaga Slepota pojednává o masové epidemii slepoty, která se nekontrolovatelně šíří mezi lidmi. Tak jako současná epidemie koronaviru. Pozorovat téma pandemie a slepoty z různých úhlů pohledu. Na jedné straně zpodobňujeme náš vnitřní svět a procesy, které se dějí v našem těle během toho, co vnější svět nevidíme.Zobrazujeme, jaký má neschopnost vidět vliv na náš pohyb a objevujeme nové pohybové možnosti. Také přibližujeme situace, které se dějí ve vnějším světě – jak se v této situaci chová společnost, a jak nás to ovlivňuje  Samotný název choreografie „EREBOS“ je inspirován jménem řeckého boha tmy.
Klenuté oblouky pod Prelaturou